Detox versus gezonde levensstijl

Veel gezondheidsvoornemens worden gemaakt in januari, maar zijn ze ook blijvend? Je lichaam even een pauze geven, prima idee, op voorwaarde dat je dit doet als de start van een gezonde leefstijl. Even ‘detoxen’ en dan terug hervallen in ongezonde gewoontes heeft weinig zin.

Wat is een detox voor mij?

Een detoxplan is geen dieet, gewichtsverlies is niet het doel, al kan het wel een aangenaam neveneffect zijn. Bij een detoxvoedingsplan reinig je je lichaam op twee manieren: je voegt geen extra gifstoffen meer aan je lichaam toe en je stimuleert je lichaam om de aanwezige afvalstoffen te verwijderen.

Hoe doe je dit?

  1. Anti-toxisch eten: Eet verse groenten, fruit en onbewerkte voedingsmiddelen en drink veel water. Schrap even volledig: alcohol, tabak bewaarmiddelen, cafeïne, geraffineerde suikers en kunstmatige zoetstoffen.
  2. Je lichaam even rust gunnen: door goed te slapen, regelmatig zachte lichaamsbeweging.
  3. Breng je geest tot rust: start met meditatie of mindfulness oefeningen.

Is een detox nodig?

Ons lichaam kan zichzelf genezen en kan zichzelf ook volstrekt zonder hulp ontdoen van afvalstoffen. Maar de toxische last in ons lichaam is met de jaren zo fel gestegen, dat het een hele klus wordt om die stoffen af te voeren. Via bewaarmiddelen, luchtverontreiniging, cosmetica, alcohol, hormonen in het water en vlees, kant-en-klare voeding,… halen we op een dag meer toxische stoffen binnen dan we zelf beseffen. Ons lichaam kan dan soms niet goed meer volgen en daar word je moe en loom van.

Wil jij jouw energie hieraan niet verspillen dan heb je alle baat bij een detox, gevolgd door een gezonde levensstijl zodat je goed voor jezelf blijft zorgen. Jouw lichaam, je gezondheid is je kostbaarste bezit dus hier dien je aandacht en zorg aan te schenken.

Waarom gaan voor een gezonde leefstijl?

Ons lichaam bezit over een geweldig zelfherstellend vermogen dat zichzelf constant ontgift. De volgende organen spelen daarin een belangrijke rol: nieren, darmen, huid, longen en de lever. Wanneer we ons lichaam de juiste voedingstoffen geven werken al deze processen optimaal. Daarom is het zo belangrijk om niet 1x per jaar te detoxen en dan te hervallen in oude gewoonten, maar om een nieuwe gezonde weg in te slaan. Juiste voeding voorkomt gezondheidsklachten en repareert wanneer we ziek zijn. Een detox is een mooie aanloop naar een gezond eetpatroon. Een gezonde eetpatroon verloopt volgens een 80/20 regel, waarin je 80% van de tijd gezonde en onbewerkte keuzes maakt en 20% om eens verantwoord te zondigen.

Voor wie is dit aan te raden?

Een gezonde leefstijl is een must voor iedereen. Een grondige ontgifting is goed wanneer je last hebt van bepaalde gezondheidsklachten, wat overtollig gewicht wil verliezen of in een energie dip zit. Laat een detox niet samenvallen met andere goede voornemens of een andere afkickperiode. Ga niet in één keer stoppen met roken én detoxen én zwaar gaan sporten. Dan slaat je lichaam tilt en zal je niet slagen. Vermijd ook een detox in een heel stresserende periode op het werk of thuis. Ben je zwanger of geef je borstvoeding dan mag je wel gezond eten, maar niet detoxen.
Wil je weten hoe ik de aanpak naar een gezonde levensstijl zie? Download dan mijn whitepaper hier.

8 Gezonde reflexen

Tot slot nog 8 tips om tijdens de detox een handje te helpen en ook je goede humeur te bewaren. Ze worden ook meer in detail besproken in mijn whitepaper.

  1. Diep ademhalen
  2. Rekken en strekken
  3. Koude douche in de ochtend
  4. 30 minuten bewegen perdag
  5. De 8-8-8-regel: 8u slaap, 8u werk, 8u ontspanning
  6. Meer drinken
  7. Digitale Detox
  8. Tijd nemen voor je maaltijd

Kortom detoxen is een fase waarbij je lichaam baat heeft maar een gezonde levensstijl is een must om echt goed voor jezelf te zorgen.

Vicky De Laet
Health architect bij Design Your Balance