Mindfulness, de weg naar een bewuster leven.

Mindfulness is aandacht met betrekking tot het lichaam, gevoelens, gedachten, zintuigelijke prikkels en de emotionele gesteldheid in het heden, ofwel heel bewust zijn van wat je nu doet, zegt ziet of voelt en wat er nu gebeurt. Je kijkt naar jezelf en naar de wereld op een manier die open is, zonder oordelen, objectief, met overdeelde aandacht zonder dat wat zich in je gedachten voordoet te sturen of te veranderen.

Aandacht geven op een bepaalde manier, gericht op het hier en nu en zonder te (ver)oordelen
Jon Kabat-Zinn

Mindlessness

Dit heb jij vast ook wel eens meegemaakt: Je rijdt in je auto en ineens blijk je al op de plek van bestemming te zijn. Je had niet in de gaten de hele route al afgelegd te hebben en hebt dus helemaal niets meegekregen van de reis. We noemen dit ook wel mindlessness of “op de automatische piloot”.

Het is makkelijk om het bewustzijn van het huidige moment te verliezen omdat je bezig bent met je werk, huishouden, gezin, familie, financiën en andere dingen.

Als mens zijn we vaak “niet aanwezig” in ons eigen leven. We merken vaak belangrijke dingen niet op of horen niet wat ons lichaam ons te vertellen heeft. De menselijke geest is snel afgeleid.

Mindfulness

Mindfulness is een manier om aandacht te besteden aan wat er gebeurt in je leven. Het helpt je dingen te herkennen en stelt je in staat om weg te stappen van gewone, vaak onbewuste emotionele en fysiologische reacties op alledaagse gebeurtenissen.

Het zorg ervoor dat we helderder zijn en meer inzicht en meer begrip hebben van onszelf en onze omgeving. Het beoefenen van mindfulness helpt je om volledig aanwezig te zijn in je eigen leven en werk. Het helpt je om de kwaliteit van je leven te verbeteren.

Laat jezelf zonder angst doordringen van dit ogenblik ‘nu’.

De 7 principes van Mindfulness

Mildheid (niet oordelen)

Mildheid of niet oordelen betekent dat we zonder oordeel naar de wereld (en vooral naar onszelf) leren kijken. We hebben vaak te snel (zelfs automatisch) ons oordeel en onze mening klaar over alles wat om ons heen gebeurt. Zo ontnemen we onszelf de kans om echt te zien wat de situatie is en vervolgens zelf de keuze te maken hoe we reageren.

Geduld hebben

Geduldig zijn vinden we allemaal moeilijk. We zijn altijd bezig met alles wat we nog moeten doen in een korte tijd en vergeten helemaal om bezig te zijn met het nu. Heb geduld, je hebt tijd genoeg.

Frisse blik (beginnersgeest)

Vaak beginnen we al bevooroordeeld aan nieuwe dingen. We hebben al onze mening of ons idee klaar en gaan met deze blik ergens naartoe of beginnen met deze gekleurde bril aan iets nieuws. Deze blik loslaten telkens, met een schone lei en zonder oordeel aan iets beginnen is ook wat Mindulness is.

Vertrouwen

Ik heb onlangs een podcast opgenomen “Vertrouwen in de kelder”. Met Mindfulness heb ik geleerd hoe terug vertrouwen te hebben in mezelf en de andere. Het eerst vertrouwen in jezelf geeft minder afhankelijkheid en geeft de ruimte om te vertrouwen in anderen.

Niet streven

Met niet streven wordt er bedoeld: niet in de toekomst leven. Je mag wel doelen hebben maar we leven nu en alles wat we doen gaan we met aandacht doen. Als we bezig zijn met de toekomst missen we een heel stuk van ons leven: het hier en nu. Geniet van de weg naar je doel in het nu.

Loslaten

Loslaten is een zwaar woord. Hoe kan je iets loslaten wat een deel van je leven was? Ik bedoel loslaten met als doel keuzevrijheid voor onszelf creëren en geluk te vinden in het heden.

Acceptatie

Situaties accepteren en je bewust worden van je moeilijkheden is nodig om ingesloten patronen en reflexen te veranderen. Hierdoor zorg je er ook voor dat je jezelf beter leert begrijpen. Accepteren van dat wat er is. Zonder oordeel, gewoon zijn.

Voor wie is Mindfulness bedoeld?

Mindfulness is er voor iedereen, iedereen kan het. Een mindful leven heeft alleen veel oefening nodig. Als je gemotiveerd bent, wil investeren in de kwaliteit van je leven en een verandering wil aanbrengen in de manier waarop je naar jezelf en naar de wereld kijkt dan gaat het je vast wel lukken.

Investeer in jezelf en gebruik de tijd goed voor iets positiefs, voor iets waar je je leven lang iets aan zult hebben.

Wanneer is mindfulness bijzonder geschikt?

  • Als je vaak en veel piekert en daar iets aan wil doen.
  • Als je je emoties beter wilt leren kennen en in balans wil brengen.
  • Wanneer je een erg druk leven hebt en soms de druk niet aankunt en dit wil verbeteren.
  • Als je meer wil genieten en bewuster wilt leven.
  • En/of beter wilt slapen
    en nog zo veel meer.

We gaan voor Magie,
Voor minder doen we het niet.
Magie is niet een soort
hocus pocus,
Magie is dat diepe
innerlijke gevoel van liefde,
tegenwoordigheid
en openheid
naar het wonder
van wat nu is
.

Wil je dringend met die mindfulness aan de slag maar heb je nog een duwtje nodig? Wil je meer snappen hoe dit in zijn werk gaat? Op 23 februari om 19.30u geef ik GRATIS een zoom webinar Hoe jezelf uitnodigen tot bewuster leven? In enkele praktische oefeningen en vragen begeleid ik je naar de eerste gewaarwording van een bewuster leven. Wat is bewustwording voor jou? Hoe voelt dit nu? Welke emoties roept dit op? Schrijf je nu in om dit al een eerste keer gratis te ervaren.

Nathalie Van Ounsen
Mindfulness coach bij Coaching Praktijk Eigen kracht